• 09129430171
  • 09197398055
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
مجازی‌سازی شبکه چیست و چه مزایایی دارد؟

مجازی‌سازی شبکه چیست و چه مزایایی دارد؟

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
مجازی‌سازی شبکه کامپیوتری

 

مجازی‌سازی شبکه، کمک شایانی به علم کامپیوتر کرده است چراکه مشکلات بزرگی که در شبکه های کامپیوتری وجود داشت و مدیران شبکه از آن رنج می‌بردند را به طور کامل برطرف کرده است. این مشکلات شامل: منابع مصرفی زیاد و هزینه‌های بالا بودند. به گونه‌ای که مدیران شبکه مجبور بودند به ازای پیاده‌سازی هر سیستم‌عامل جدید در شبکه کامپیوتری یک سرور خریداری کنند که هزینه بسیار بالایی داشت. اما اکنون با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی شبکه، حافظه یک سرور واقعی را به چندین سرور مجازی تقسیم می‌کنند و تمامی منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرور را با سرورهای مجازی ایجاد شده به اشتراک می‌گذارند. البته امکان نصب سیستم‌عامل‌های متفاوت به صورت مجزا بر روی هر یک از سرورهای مجازی وجود دارد. از این‌رو نیازی به خریداری چندین سرور نیست. بنابراین می‌توان گفت که مجازی‌سازی موجب کاهش منابع مصرفی در شبکه و همچنین کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها شده است. ادامه این مطلب را از دست ندهید تا شما را بیشتر با مجازی‌سازی شبکه، مزایا و انواع روش‌های آن آشنا کنیم.

مجازی‌سازی شبکه چیست؟

منظور از مجازی‌سازی شبکه به زبان ساده، استفاده بهینه از منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. همانطور که می‌دانید اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها دارای شبکه کامپیوتری هستند. اما برخی از شبکه های کامپیوتری به دلیل مدیریت نادرست، هزینه‌های زیادی برای یک شرکت یا مجموعه می‌تراشند. از این‌رو اکثر مدیران شبکه برای مدیریت درست و کنترل هزینه‌های شبکه کامپیوتری از مجازی‌سازی شبکه استفاده می‌کنند.
درواقع مجازی‌سازی شبکه دارای دو بعد مختلف شامل: اجرای چندین سیستم‌عامل بر روی یک سرور و اجرای یک سیستم‌عامل بر روی چندین سرور است. اجرای چندین سیستم‌عامل بر روی یک سرور، راهکاری است که امروزه اکثر شرکت‌های کوچک و بزرگ از آن استفاده می‌کنند تا مجبور نباشند برای پیاده‌سازی یک سیستم‌عامل جدید در شبکه یک سرور خریداری کنند. در این نوع از مجازی‌سازی منابع سخت‌افزاری سرور واقعی به صورت مجازی پارتیشن‌بندی می‌شوند از این‌رو چندین سرور مجازی ایجاد می‌شود که مدیران شبکه می‌توانند بر روی هر یک از آن‌ها به صورت مجزا یک سیستم‌عامل منحصربه‌فرد را نصب و اجرا کنند. بنابراین در این روش شبکه کامپیوتری دارای یک سرور واقعی با چندین سیستم‌عامل است.
اما دومین بعد از مجازی‌سازی شبکه پیاده‌سازی یک سیستم‌عامل بر روی چندین سرور است. درواقع این راهکار مختص شرکت‌ها و سازمان‌های بسیار بزرگی است که قصد دارند یک سیستم‌عامل یا نرم‌افزار بسیار قدرتمند را در شبکه کامپیوتری خود پیاده‌سازی کنند از این‌رو به چندین سرور نیاز دارند تا با کنار هم قرار دادن توان پردازشی آن‌ها بتوانند زمینه لازم برای نصب و اجرای سیستم‌عامل و نرم‌افزاری قدرتمندی که مدنظر دارند را فراهم کنند.
 

مجازی‌سازی شبکه چه مزایایی دارد؟

  • کاهش منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در شبکه
  • کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها
  • انعطاف‌پذیری بسیار بالا
  • افزایش راندمان کاری
  • مدیریت راحت‌تر و بهتر شبکه
  • کاهش مصرف انرژی
  • سرعت بالا در تعمیر منابع سخت‌افزاری موجود در شبکه در صورت خرابی
  • افزایش امنیت شبکه

مجازی‌سازی شبکه شامل چه روش‌هایی است؟

مجازی‌سازی شبکه کامپیوتری

مجازی‌سازی سرور

تکنولوژی مجازی‌سازی سرور این امکان را برای کاربران شبکه فراهم می‌کند تا بتوانند چندین ماشین مجازی را بر روی سرور فیزیکی پیاده‌سازی کنند. اما سوال مهمی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که تکنولوژی مجازی‌سازی سرور چگونه این امکان را در اختیار کاربران شبکه قرار می‌دهد؟ درواقع مجازی‌سازی سرور با قرار گرفتن در بین سرور فیزیکی و سیستم‌عامل این امکان را برای کاربران شبکه فراهم می‌کند.

مجازی‌سازی دسکتاپ

مجازی‌سازی دسکتاپ، یک میز کار مجازی در اختیار کاربران شبکه قرار می‌دهد و تمامی فایل‌های آن‌ها را در فضای ابری ذخیره می‌کند از این‌رو است که اکثر شرکت‌های بزرگ از این نوع مجازی‌سازی استفاده می‌کنند تا کارمندان آن‌ها بتوانند در هر زمان و مکانی که به اینترنت متصل شدند، به میز کار مجازی خود سری بزنند و ادامه کار خود را دنبال کنند. جالب است بدانید که خیلی از کارمندان با استفاده از این تکنولوژی فعالیت خود را به صورت دورکاری با شرکت‌ها ادامه می‌دهند.  

مجازی‌سازی نرم‌افزار

درواقع مجازی‌سازی نرم‌افزار این امکان را برای کاربران شبکه فراهم می‌کند تا تمامی منابع نرم‌افزاری سرور را در قالب یک فایل اجرایی بگنجانند تا هر زمانی که به آن نیاز پیدا کردند، به راحتی بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

Copyright © kolichiz.ir 2022